Jak Nike zmienia oblicze kobiecego sportu?

Mogłoby się wydawać, że wraz z upływem czasu świat poszedł do przodu i wszelkie rozpowszechniane przez lata uprzedzenia w końcu odeszły w niepamięć. Czy jednak, aby na pewno? Niestety, pomimo usilnych starań, wciąż w wielu przypadkach ciężko jest mówić o równości płciowej. Kobiety wciąż (nie wiedzieć czemu) uważane są za słabszą płeć, a ich doświadczenie, wiedza oraz umiejętności nieustannie są bagatelizowane. Przykładem może być tutaj, chociażby kobiecy sport, który pomimo wieloletniej historii, niezwykle utalentowanych zawodniczek oraz sukcesów, jakich mogłoby pozazdrościć im wielu mężczyzn, wciąż jest bagatelizowany i wręcz nie warty uwagi.

Na szczęście na przestrzeni ostatnich lat na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja – kobiety coraz częściej (i chętniej) zwracają uwagę na niezwykle istotną kwestię, jaką jest równouprawnienie i podkreślają, że należą im się takie same możliwości, co mężczyznom. Mowa tutaj nie tylko o takich kwestiach, jak warunki w jakich odbywają się treningi, dostęp do profesjonalnego sprzętu czy możliwość reprezentowania swojego kraju na arenie międzynarodowej, ale także o współpracy z największymi markami sportowymi. Jednym z brandów, który zdecydował się dołożyć swoją cegiełkę do promowania sportu wśród przedstawicielek płci pięknej jest wywodząca się z Oregonu amerykańska marka Nike, której logo znane jest na niemal całym świecie.

Inwestycje Nike w sport kobiecy to już nie tylko sponsorowanie wybitnie utalentowanych zawodniczek z różnych dyscyplin sportowych, takich jak piłka nożna, piłka ręczna, tenis, lekkoatletyka, koszykówka czy pływanie i golf, ale też promowanie inicjatyw na rzecz równości. Amerykańska legenda wierzy bowiem, że jej słynne hasło „Just do it.”, które na dobre zapisało się w historii, nie ogranicza się bynajmniej do mężczyzn. W końcu w każdym z nas drzemie siła – wystarczy ją odkryć i wykorzystać do działania, a efekty mogą okazać się naprawdę zaskakujące!

Na czym polegają obecne inwestycje Nike w sport kobiecy i czy marka faktycznie może pochwalić się jakimiś sukcesami na tym polu, a może duet sportowej marki z logo Swoosh oraz przedstawicielek płci pięknej to tylko tani chwyt marketingowy? W poniższym wpisie przygotowaliśmy dla Ciebie zestaw kluczowych informacji.

Nike a sport kobiet

Nawet jeśli nie uprawiasz regularnie sportu, to zapewne nie raz już zaważyłaś, że niemal wszystkie zawody, mecze oraz innego rodzaju wydarzenia sportowe, w których udział biorą mężczyźni  traktowane są niemalże jako święta i spotkania z kategorii absolutnym must-see. Zupełnie inne podejście obowiązuje w przypadku kobiecego sportu, dlatego też marka Nike postanowiła położyć termu kres.

Czy udało Ci się kiedyś obejrzeć mecz piłki nożnej kobiet w telewizji? A czy słyszałaś może o kobiecym konkursie skoków narciarskich? Jeżeli odpowiedzi na oba te pytania są przeczące, to niestety nie jesteś jedyna. Kobiece sporty wciąż są traktowane niejako po macoszemu, a sytuacji nie polepsza fakt, że przecież przedstawicielki płci pięknej już od kilkudziesięciu lat uprawiają zdecydowaną większość tych samym sportów, co mężczyźni. Nic więc dziwnego, że marka Nike stale zwiększa grono swoich podopiecznych i obecnie może pochwalić się naprawdę imponującą drużyną sportsmanek, które sponsoruje.

Dzięki wsparciu Nike najbardziej znane nazwiska oraz te, o których dopiero lada moment będzie głośno, mogą poświęcić odpowiednio dużo uwagi na doskonalenie swoich umiejętności podczas treningów, tak aby podczas zmierzenia się twarzą, w twarz z rywalkami, mogły dać z siebie wszystko.

Inwestycje Nike w sport kobiecy: jakie działania podejmuje brand z logo Swoosh?

Przygoda marki Nike z kobiecym sportem bynajmniej nie kończy się na sponsorowaniu najsłynniejszych i najbardziej utalentowanych nazwisk. Jeden z największych brandów sportowych na świecie mocno angażuje się także w inicjatywy mające na celu zwrócenie uwagi na niezwykle ważne zagadnienie jakim jest równouprawnienie, jak i te zachęcające do uprawiania rozmaitych form aktywności fizycznej.

Przykładem tej drugiej jest np. współpraca Nike z Women In Sport – organizacją charytatywną wywodzącą się z Wielkiej Brytanii, która specjalizuje się w propagowaniu sportu wśród dziewcząt oraz młodych kobiet. Nike wspólnymi siłami z Women In Sport, poprzez inicjatywę Nike Made To Play, pragnie kształtować u nastolatek pozytywne skojarzenia ze sportem – tak, aby traktowały go one jako pasję i sposób na zadbanie nie tylko o zdrowie fizyczne, ale też psychiczne, a nie przykry obowiązek. Koniec z uczuciem wstydu wynikającym m.in. z wyśmiewania przez innych uczniów podczas zajęć wychowania fizycznego – najwyższa pora przejąć kontrolę, unieść głowę wysoko do góry i pokazać wszystkim, kto tu tak naprawdę jest utalentowany!

Oczywiście Nike Made to Play to tylko jedna z inwestycji Nike w sport kobiecy. Prawda jest bowiem taka, że to właśnie to przedsiębiorstwo (niestety jako jedno z nielicznych) już od dłuższego czasu daje swój głos sprzeciwu dla nierówności występujących pomiędzy obiema płciami. Marka z logo Swoosh ma na swoim koncie m.in. głośną kampanię #LepszaJa z 2015 roku motywującą kobiety do podejmowania nowych wyzwań, absolutnie mistrzowski spot z 2017 roku, w którym na zadane przez brand pytanie „What girls are made of?”, młoda bohaterka odpowiada, że bynajmniej nie są stworzone z banału, a z odwagi, siły, ambicji, osiągnięć, a każdy trening i krok dodatkowo zwiększają ich moc.

Rozwijając wątek „Nike a sport kobiet”, nie sposób nie wspomnieć o kampanii z legendarną, amerykańską tenisistką Sereną Williams. To właśnie ona była bowiem narratorką wideo zatytułowanego „Dream Crazier”, w którym wypowiada m.in. bardzo zapadające w pamięć (i jakże prawdziwe) słowa „Jeśli okazujemy emocje, mówią, że dramatyzujemy. Jeśli chcemy grać przeciwko mężczyznom, jesteśmy szalone”.

Czym zaskoczy nas Nike tym razem? Choć ciężko to przewidzieć, to jesteśmy przekonani, że brand z logo Swoosh bynajmniej nie powiedział jeszcze swojego ostatniego zdania w kwestii równości w sporcie…